Editorial – Râs cu plâns, balegă de mânz…

Am râs de fericire joia trecută când am aflat cât de mulţi români trăim în Ungaria. Am fost în al nouălea cer, când am văzut datele finale ale recensământului din 2011 şi am aflat că i-am întrecut până şi pe slovaci, iar după ţigani şi nemţi, noi, românii ocupăm locul trei al podiumului naţionalităţilor din Ungaria. Suntem mulţi, bre! Suntem 35.641! Faţă de cei 7995 de români amărâţi câţi am fost acum zece ani, ne-am înmulţit cu 241,1%. Iată, mă gândeam în sinea mea, românii sunt un popor mândru, care nu se ruşinează să-şi declare identitatea, originea, limba. Bucuria nu a ţinut mult…
M-a apucat imediat plânsul, când m-am uitat mai atent la datele pe localităţi şi am înţeles cum s-a ajuns la acest număr total de 35.641 de români. Acesta este compus din toţi acei oameni, care au răspuns cu “român” la măcar una dintre întrebările (de altfel opţionale): ce naţionalitate ai?, în afară de naţionalitatea anterioară, mai aparţii şi altei naţionalităţi?, ce limbă maternă ai? (Subliniem că în timp ce în România datele referitoare la naţionalitate au fost incluse în chestionarul recensământului la datele obligatorii, în Ungaria la întrebările referitoare la naţionalitate, limbă maternă şi religie, nu era obligatoriu să se răspundă!) Dacă răsfoim la datele parţiale din localităţile mai însemnate cu populaţie băştinaşă de români, cum sunt Micherechiul sau Chitighazul, brusc ne trezim la realitatea dureroasă: cei mai mulţi avem dublă identitate!!! Adică, suntem şi români şi… unguri. Din populaţia totală a Micherechiului (2093 locuitori), 1637 s-au declarat români şi 1799 s-au declarat maghiari. După legile normale şi binecunoscute ale matematicii, nouă nicicum nu ne-au ieşit calculele aşa cum le-au ieşit lor. La Chitighaz, din 3808 locuitori, 1050 s-au declarat români, iar 3171 s-au declarat maghiari. Cu zece ani în urmă, în primul sat s-au declarat români 1385, iar în al doilea 660. Voi înţelegeţi? Chiar poate să creadă cineva că, de exemplu, la Chitighaz, acolo unde funcţionează şi organizaţii, asociaţii de extrema-dreaptă, pot să se înmulţească naţionalităţile??? Până şi numărul ţiganilor din Chitighaz a crescut. Au fost în 2001 doar 100, acum sunt 207. Niciunde nu se poate întâmpla asta, numai în ţara noastră. Pentru că asta se întâmplă în toată Ungaria. În timp ce garda maghiară mărşăluieşte în lung şi în lat prin toată ţara, unii concetăţeni de-ai noştri acum câţiva ani aruncau cocteiluri Molotov pe casele ţiganilor, noi, minoritarii suntem tot mai curajoşi. Le-am arătat noi lor şi atunci când nu au vrut să ne lase să aşezăm statuia lui Şaguna lângă biserica noastră, pe terenul nostru! Aşa curajoşi am fost că nu am aşezat-o. De curajoşi şi viteji ce suntem. De români ce suntem.
Dacă rezultatul recensământului, dat publicităţii zilele trecute, e doar o glumă, hai să fie, să râdem cu toţii una bună. Problema e însă că nici pe departe nu este o glumă bună. E o minciună gogonată. E o aberaţie. E o înşelăciune.
Pe cine vrea Ungaria să înşele? Pe Uniunea Europeană? Nu credem că interesează pe cineva la Bruxelles, câţi români sau slovaci sau sârbi trăiesc în Ungaria. Pe ţările din jur, ţările-mame ale naţionalităţilor? Pe unele cu siguranţă nu le interesează, pe altele poate că da. Pe propriii cetăţeni, cărora vrea să le arate în ce ţară paşnică şi tolerantă trăiesc ei, unde naţionalităţile înverzesc şi înfloresc? Nu credem că i-ar interesa. Sau prin aceste date vrea să justifice miliardele aruncate până acum în sistemul de autoguvernări minoritare şi în aşa-zisa autonomie culturală, pe care ar dori să le vadă şi la ungurii din afară, mai ales la cei din Transilvania? Poate.
Rezultatul recensământului trebuie să-l luăm în serios numai atâta cât merită. Ca pe vorba din bătrâni: râs cu plâns, balegă de mânz…
Eva Şimon

Comentarii

  1. De ce nu menţionaţi şi datele privind numărul locuitorilor avand limba maternă limba română comparativ cu anul 2001 ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Si totusi s-au asezat o seama de romani in Ungaria,mai multi transilvaneni (pe langa Carei si nu numai) atrasi de casele ieftine,un grup mic de banateni la Seghedin,si chiar niscaiva regateni.Asta am cules de prin diferite publicatii romanesti care au urmarit subiectul si din media romaneasca.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu